onsdag 4. juli 2012

Valg av veitrasè Stadsbygd kirke – Rørvik


Rissa kommunestyre fattet i møte 14.02.2012 følgende vedtak vedrørende denne strekningen: ”Rissa kommune ber Fosenvegene om å starte kommunedelplan FV 717 Stadsbygd kirke – Rørvik, med trasé langs sjøen.”

Området som vil bli berørt dersom et veialternativ langs sjøen blir valgt, inneholder mange kvaliteter:
  • I veilinja ved Stykket ligger de ca. 6000 år gamle helleristningene. Området er tilrettelagt for publikum av fylkeskommunen. Mot vest er det i veilinja flere gravrøyser fra bronsealderen.
  • Her er et meget rikt dyre- og fugleliv, over 100 forskjellige fuglearter, noen er sjeldne. For eksempel er det mye oter i området. Den er klassifisert som "sårbar art" i rødlista 2010.
  • Interessante forekomster av spesielle planter, noen er langt fra vanlige i Trøndelag.
  • Trim, tur og rekreasjonsområde for mange. I tillegg til den gamle bygdeveien mellom Reitan og Stykket (som i seg selv er et kulturminne) finnes et nett av opparbeidede turstier,
    til sammen over 5 km. Notisbøkene på Skyråsen viser at stedet har besøk av flere tusen hvert år.
  • Undervisningsarena for skoleelever og studenter fra nærområdet og byen.
  • Området ligger midt i et 12 km langt belte av verna og foreslått verna områder fra Grønningsbukta naturreservat til Leinslia naturreservat. Her er det våtmarksområde med fuglefredning, maritim fredning, fornminnefredning, verna skogsmark og freda edellauvskogsreservat. Dette unike og samlede området må beholdes intakt for dagens befolkning og kommende generasjoner.
  • En eventuell ny vei langs fjorden vil føre til vesentlig tap av over 1000 år gammel dyrka jord som representerer noe av den beste matjorda kommunen har.
  • Dersom veitraséen langs sjøen blir en realitet, vil dette påvirke strandsona i 100-metersbeltet i stor grad.
Som nevnt innehar området  en tett samling av ulike typer regionalt og nasjonalt prioriterte verneformål. Som oftest har en bare ett verneområde (verneformål), og så er det langt til neste område med verneverdi. Men her kan man sikre et samlet, helhetlig område, relativt sentralt i Trondheims-området.

Å eventuelt la en ny vei i området kjøre slalom mellom de forskjellige verneområdene, er ikke å ta vare på området etter våre begreper. Trafikkstøy vil også forringe opplevelsene i området. Å nyte livet i fjæra er ikke det samme dersom en har en vei "i ryggen".

Byggåker på Rein juli 2012 med gravhauger midt i åkeren
I tillegg vil nyvegen føre til tap av mye dyrkajord. Det vil anslagsvis dreie seg om 100 da av den beste dyrkajorda i kommunen. For at produksjonen av jordbruksvarer skal være i takt med folkeveksten, må totalproduksjonen årlig øke med mer enn 1 %. I den kommende landbruksmeldingen legges det nå opp til at jordvernet skal styrkes. Flere partier synes å gå inn for et spesielt grunnlovsvern for den beste matjorda. Jordvernhensynet alene synes i dette tilfellet å stå så sterkt at denne traséen ikke kan realiseres.    

Gjennomføringen av dette prosjektet kommer i konflikt med nasjonale føringer for vegplanlegging. Her er det et overordnet mål å unngå nedbygging av viktige naturtyper, friluftsområder, kulturlandskap, dyrka mark og inngrep i kulturminner og kulturmiljø. Prosjekter med stor negativ konsekvens for naturmangfoldet bør i utgangspunktet ikke gjennomføres. Nye traséer bør, der det er mulig, legges utenfor biologisk viktige områder og truet natur.

Statens vegvesen vurderte i 1998 strekningen mellom Rein og Vemundstad og konkluderte med at det er umulig å bygge en ny veg her uten å ødelegge de verdifulle natur- og kulturmiljøene. Den gangen ble det også hevdet at det er ganske unikt at så mange verdifulle kulturminner ligger lett tilgjengelig og kan oppleves fra en den gamle vegen som i seg selv er et kulturminne.

På bakgrunn av dette synes det best å satse på alternativet med en oppgradering av eksisterende fylkesveg. Her må det velges et alternativ som kan tilfredsstille beboerne på en god måte. Mer ulykkesbelastede strekninger Rissa – Rørvik må heller tilgodeses av de begrensende midler som er til rådighet.


Har du ikke besøkt området kan du på kommunen sine sider finne informasjon og kart:
I Rissa kommune sin vedtatte kommunedelplan kultur 2012-2016 finner vi Stadsbygd kultursti: "Starter ved parkeringsplassen ved Stadsbygd kirke og går via Museet Kystens Arv til hellerestningene ved Stykket. Helleristningene ble i 2011 et digitalt kulturminne."  Denne går rett gjennom området som nå er truet. 

Post 20 Bjynnafjurru
Kommunen har også Kjentmannsmerket i Rissa 2010 – 2012 og ifølge kommunens hjemmesider er formålet:"Gjennom kjentmannsmerket håper vi å bidra til at folk blir bedre kjent i de fantastiske turområdene vi har innenfor kommunens grenser". Post 20 her ligger i Bjynnafjurru – midt i området.  


Ukeadressa hadde i mai en fin artikkel der de beskriver "en gratis sykkeltur i Fosens flotte landskap". Gikk du glipp av den, finner du den her

Vindkraft på Fosen

Skjerlona og Lonen i bakgrunnen - slik det en gang var før utbygginga   (Foto: Arne Reitan) Fosen Naturvernforening har i mange år kjempet f...