søndag 11. september 2022

Sjøfuglen vant fram i klage

Æa
Foto: Arne Reitan

Den 25.februar i 2017 klaget Fosen Naturvernforening på Trøndelag fylkeskommunes vedtak av 7. februar 2017, hvor det ble gitt tillatelse til etablering av akvakultur på lokaliteten 36917 Drevflesa i Åfjord kommune (tidligere Roan kommune). Fylkeskommunen tok ikke klagen til følge, og sendte saken til Fiskeridirektoratet den 24. mai 2018 for klagebehandling.  Da var over ett år gått. I ett brev datert 18.08.2022 har vi nå endelig fått svar på  klagen vår – fra februar 2017 til august 2022 er det over 5 ½ år – det er lang saksbehandlingstid det. Det er å håpe på at forvaltningen i fremtiden klarer å behandle klager innen rimelig tid da saksbehandlingstider på over 5 år ikke hører hjemme i et velfungerende demokrati.

Men tilbake til svaret vi fikk på klagen vår.

Manglende konsekvensutredning
Et av punktene vi tok opp i vår klage var at det ikke var blitt gjennomført konsekvensutredning av den omsøkte akvakulturvirksomheten og at fylkeskommunens begrunnelse for ikke å gjennomføre konsekvensutredning var mangelfull. Etter lovverket skal akvakulturtiltak konsekvensutredes dersom de kan få vesentlige virkninger for miljø eller samfunn og dersom fylkeskommunen kommer til at lokalitetsklarering ikke kan få vesentlige virkninger for miljø og samfunn skal beslutningen begrunnes og begrunnelsen skal fremgå av vedtaket.  

Under kan du se hva Trøndelag fylkeskommunes vedtak sier vedrørende konsekvensutredning og hva Fiskeridirektoratet mener om dette (utsnitt av brevet fra Fiskeridirektoratet):

Poenget med en konsekvensutredning før et tiltak skal vurderes er jo bl.a. å sikre at naturverdier blir tatt med i denne vurderingen. Men dette ble altså ikke gjort i denne saken.

Siden det har gått så lang tid fra tillatelsen ble gitt og klagen har ligget å vente vurderer Fiskeridirektoratet at hensynene bak forskrift om konsekvensutredninger må ivaretas i vurderingen av miljømessig forsvarlighet, sies det i brevet.

Miljømessig forsvarlig eller ikke?
Vi argumenterte i klagen vår for at etableringen var i strid med kravet til miljømessig forsvarlighet, føre-varprinsippet, og at fylkeskommunens vurdering etter naturmangfoldloven ikke var tilfredsstillende. Vi pekte på at tiltaket ville komme i konflikt med flere rødlistede fuglearter og store, viktige tareskoger.

Etter regelverket er det Statsforvalteren som har et ansvar for å uttale seg om naturinteressene i slike saker og denne uttalelsen vil være sentral i vurderingen av om tiltaket er miljømessig forsvarlig. Og det gjorde Statsforvalteren i denne saken – han frarådet å gi tillatelsen spesielt med tanke på sjøfuglene.  I tillegg uttalte Statsforvalteren at:  “Hvis det skal gis tillatelse, ber vi om at det blir satt restriksjoner “.  Men fylkeskommunen gir tillatelsen med kun et krav om oppfølging i form av C-undersøkelse på lokaliteten. Om dette skriver Fiskeridirektoratet (sakset fra brevet): 

Videre har Fiskeridirektoratet hentet inn en ny uttalelse om biologisk mangfold fra Statsforvalteren i mars 2022 og i korte trekk sier den at en større andel av fugleartene i området ser nå blitt rødlistet enn det som var tilfelle i 2016 [lomvi (CR – kritisk truet), alke (VU sårbar), teist (NT - nær truet), krykkje (EN – sterkt truet), vipe (CR), havelle (NT), gråmåke (VU), tyvjo (VU), storskarv (NT), ærfugl (VU), tjeld (NT), fiskemåke (VU), rødstilk (NT)].  Fiskeridirektoratet er videre i brevet svært opptatt av at mytende ærfugl kan påvirkes av akvakulturlokaliteten og deres konklusjon er som følger:

På dette grunnlag har Fiskeridirektoratet valgt å delvis omgjøre fylkeskommunens vedtak fra februar 2017. Hadde det blitt utført en konsekvensutredning i 2017 hadde kanskje ikke denne tillatelsen blitt gitt? Vi kunne i fremtiden ønske at et tiltak ikke kan settes i verk før vår (eller andres) klage er behandlet. Fiskeridirektoratet vurderer i dette tilfellet at det er risiko for permanent skade på ærfuglbestanden ettersom lokalitetsklareringen ikke er tidsavgrenset og dermed at den mulige skaden er vesentlig og alvorlig – at nml. § 9. Føre-var-prinsippet dermed kommer til anvendelse.

Her kan du lese hele vedtaket til direktoratet:








Vindkraft på Fosen

Skjerlona og Lonen i bakgrunnen - slik det en gang var før utbygginga   (Foto: Arne Reitan) Fosen Naturvernforening har i mange år kjempet f...