Klima- og
miljødepartementet har i disse dager forslag til å oppheve «Forskrift ombruk av vannscooter og lignende»/vannscooterforskriften ute på høring. Denne
forskriften setter i dag strenge begrensninger i hvor det er lov å kjøre
vannscooter:
Forskrift om bruk av vannscooter og lignende § 4 utdrag: Det er ikke tillatt å kjøre
vannscooter og lignende motordrevet fartøy i sjø:
- i et heldekkende belte på 400 meter ut fra land,
- i verneområder, og
- i et heldekkende belte på 400 meter fra alle verneområder
Det er tillatt med transportkjøring gjennom forbudsbeltene
for å komme seg fra land og ut til områder utenfor forbudsbeltene, men
transportkjøring er ikke lov i verneområder.
Fosen Naturvernforening mener at denne forskriften ikke kan oppheves. Konsekvensene for
klima, naturmangfold, friluftsliv, støy og sikkerhet vil bli altfor store.
Her kan du lese våre merknader
Her kan du lese våre merknader
Her er et utdrag fra våre merknader:
Klima og miljø
Vi står overfor store menneskeskapte klimaendringer. Dette
krever, som regjeringen selv påpeker, at det må skje en overgang til produkter og tjenester som gir
betydelig mindre negative konsekvenser for klima og miljø enn i dag. Et av
tiltakene er utslippsreduksjoner i transportsektoren. Det første
man da må kutte ut må være å stimulere til økt bruk av motorisert lek med
doninger som bruker fossilt brensel – dette være seg snøscooterløyper, nye
motorcrossbaner eller som her frislipp av vannscootere.
Støy
Et av Norges miljømål er: «Støyplager skal reduserast med 10 prosent innan 2020 i forhold til
1999. Talet på personar utsette for over 38dB innandørs støynivå skal
reduserast med 30 prosent innan 2020 i forhold til 2005.» Ifølge
miljøstatus er det enda et stykke igjen til målet om reduksjon av støyplager
med 10 prosent er nådd og den innendørs støyen øker. Da trenger vi ikke innføring
av ytterlige støykilder som vannscooter. Og at en vannscooter støyer mye finner
en dokumentasjon for i SFT-rapport1714/2000 «Mulige tiltak for å redusere støy» der det
sies: «Vannskutere (personlige
vannfarkoster) gir et støynivå mer enn 5 dB høyere enn selv de største
utenbordsmotorer. De opererer normalt nært land. En betydelig økning av antall
ville ha store konsekvenser, i første rekke for badeplasser og
rekreasjonsområder. Hver vannscooter er støymessig ekvivalent med 3 båter med
100 kW motor, og 10 båter med 7 kW motor». Dette viser at vannscootere lager betydelig
mer støy enn en motorbåt og rapport 94:21 fra Statens forurensingstilsyn angir et influensområde 800-1500 meter for vannscootere.
Da kan en ikke tillate fri kjøring for vannscootere helt inn i fjæresteinene.
Innvirkning på
friluftsliv
Dag O. Hessen sier i sin artikkel «Ulv i solnedgang»: «Argumentet
for mer fri ferdsel bygger på en spesiell liberalismeforståelse, der friheten
til å utøve en støyende aktivitet veier tyngre enn friheten til å slippe den
samme støyen. Frihet til blir viktigere enn frihet fra, selv om
naturopplevelse i stor grad nettopp dreier seg om frihet fra». Summerer
vi medlemstallene til de 18 friluftsorganisasjonene som står bak artikkelen «Åtte grunner til at regjeringen IKKE burde tillate mer vannscooter-kjøring» kommer en til
over 1,3 millioner medlemmer. Til sammenlikning var det 3800 registrerte
vannscootere i desember 2016. Hvorfor skal friheten til 3800 telle mer enn friheten fra
for 1,3 millioner? Er dette en politikk for «folk flest»? Og hvordan kan man få
frihet fra? Søker herved om lov til å
ferdes i stille kystnatur.
Innvirkning på natur
- verneområder må være vernet
Sjøfuglene sliter viser rødlista fra 2015 og i Vista
Analyses rapport fra 2014 «Evaluering avregelverket for bruk av vannscooter» sies det at litteratur-gjennomgangen
viser at det er viktig å ha en buffer i form av en forbudssone for å skjerme sårbare
arter og at dagens regelverk sikrer at vannscooter-virksomhet ikke virker negativt
inn på truede arter og naturvernområder.
Vista Analyses-rapporten sier også at det
er ønskelig med fremtidige studier av vannscootervirksomhets innvirkning
på mytende andefugler langs kysten, for med sikkerhet å kunne fastslå hvorvidt
negativ innvirkning forekommer. Da kan en ikke fjerne dagens regelverk uten å
erstatte det med et nytt og bedre regelverk.
I NINA-rapport 1182 «Effekter av ferdsel og friluftsliv på natur» sies det (s.58): «Vannscootere kan kjøres på grunne områder
som følge av at de ikke har en propell som stikker ned i vannet. Dette medfører
et stort potensial for forstyrrelser i vannmiljøer som tidligere ikke ble
utsatt for nærgående båttrafikk. Kjøring i høy hastighet over slike
gruntvannsområder vil gi fisk og andre vannlevende organismer en kort
reaksjonstid og dermed begrensede muligheter til å unnvike vannscooteren. Dette
medfører en risiko for påkjørsel av fisk og andre dyr som lever på grunne
områder og i overflata (Davenport & Davenport 2006).» Videre sies det at
siden vannscootere skiller seg ut ved at man ved høye hastigheter
kan bevege seg på grunnere vann, sammenlignet med andre farkoster, med det til
følge at man kan komme nær bl.a. lokaliteter med hekkende fugler. Dette vil
virke forstyrrende noe som går utover tiden fuglene har på næringssøk og føre
til at de unngår optimale næringsområder. På side 59 i samme rapport sies det:
«Sammenlignende studier (Rodgers &
Schwikert 2002) av fluktatferd hos en rekke fuglearter når de ble oppsøkt av
vannscootere og tradisjonelle motorbåter viste at vannscootere medførte størst
fluktrespons. Årsaken ble antatt å være relatert til vannjetstrålas omfang, som
har en stor vertikal og horisontal utbredelse ved fullt gasspådrag». Det sies også at ukontrollert aktivitet rundt
300 meter fra et viktig hekkeområde gjorde at kurtiserende ender flyktet. En
viktig effekt av dette er nedsatt hekkesuksess og ungeoverlevelse.
En viktig del av dagens forskrift er forbudet mot
kjøring i verneområder inkl. buffersoner. 17. juni
Vannscootere i full fart på vei tett forbi
Rødbergneset i Rødberget
marine verneområde 26.06.2016