onsdag 27. januar 2021

Risiko ved bygging av ny vei i kvikkleireområder ved Botn i Rissa

Her er leserinnlegget som ble publisert i Fosna-Folket 20.januar:

Byggingen av ny vei FV 717 Sund – Bradden er på mange måter et omstridt prosjekt. Det ligger an til store kostnadsoverskridelser, det vil gå med opptil 100 da av den beste matjorda, veien beskrives å kunne bli oversvømmet til tider grunnet økende havnivå, den vil berøre et viktig område for naturmiljø. Etter raskatastrofen i Gjerdrum er det nå faren for kvikkleireras som er i fokus.

Hvert år utløses ras på områder som egentlig var godkjent av geoteknikere. Fosen Naturvernforening har advart mot utbygging i flere slike områder både i Rissa og ellers i Fosen der det i ettertid virkelig har gått ras. Raset på Gjerdrum beskrives av noen geoteknikere som et områdeskred, et såkalt retrogressivt skalkskred, som spiser seg bakover, og dermed river med seg store masser. Flere områder rundt Botn kan være i faresonen.  

Nå er det flere fra utbyggerhold, kommuner og fageksperter (NVE, NGI, konsulentfirma) som har rykket ut i pressen for å berolige folk som bor ved kvikkleireområder. Det argumenteres for at det beste er å avvente og informere folk om kvikkleire og sikringstiltak. Veien skal bygges på en ny, sikrere måte med avlastning topp og motvekt bunn. Det blir feilaktig antydet at klimaforandringer ikke øker faren for kvikkleireskred. Planleggerne og utbyggerne har avholdt flere Teams- møter for så å godkjenne egne planer.

Noen kritiske røster finnes likevel. Mads Johnsen, NVE Region Midt, uttaler til Adressa at det som er vanskelig med kvikkleire er å vite hvor det er mest kritisk. Uavhengig geolog Erling Siggerud uttaler i etterkant av Gjerdrumraset at kvikkleireras kan gå helt uavhengig av masseforflytninger, motfyllinger og utbygging i et potensielt skredområde. En måtte eventuelt ha fjernet all masse, og det er umulig. Forskningsresultatene fra det omfattende forskningsprosjektet GeoExtreme konkluderer med at klimaendringer, med stigende temperatur, mer nedbør og økende havnivå vil øke faren for alle typer skred i deler av Norge de neste 50 årene. Skredforsker Kari Sletten ved NGU mener at det blir flere kvikkleireskred spesielt i Trøndelag. Statistisk sett vil Norge bli rammet av 2 – 3 store kvikkleireskred i en 100- årsperiode med tap av 20 – 200 menneskeliv ifølge forskerne.

Det er nokså slående å se at forholdene på Gjerdrum ligner på det en møter her i Rissa. Geoteknikerne og utbyggerne i Gjerdrum gjorde det etter boka med avlastning på toppen for å redusere belastning og motfylling i bunn mot et eventuelt skred. Dette er akkurat samme metode som er planlagt på den rasutsatte strekningen på ny FV 717 ved Botn.

Geoteknikerne anviste sikringstiltak og utbyggerne fulgte opp. Nyveien ville stabilisere grunnen. Området skulle bli tryggere etter utbyggingen. Boligfeltet ville ha en stabiliserende virkning på grunnforholdene. Likheten med utbyggingen av veien Sund – Bradden er påfallende bortsett fra at her har det ennå ikke gått noe kvikkleireskred. Det er ikke rart at folk som bor i området, er bekymret. Folk i området rapporterer allerede at de merker rystelser fra tungtrafikken. Vibrasjoner er fra utlandet kjent for å kunne utløse skred.

Risikoen blir for stor ved bygging av FV 717 Sund – Bradden. På Gjerdrum raser stadig flere hus ned i rasgropa. På Vestvang 2 i Gjerdrum vil en nå stoppe videre utbygging fordi det har oppstått tvil om kravene til sikkerhet er oppfylt. Hadde det gått et slikt ras i Rissa i forrige måned, antar vi at ingen ville ha funnet på å bygge den planlagte veien her heller. Veien, som er litt lenger enn den gamle, er heller ikke tvingende nødvendig.

Fra flere hold kreves det nå at det må stilles nye og skjerpede krav til sikkerhetsmarginer. Både Olje- og energiminister Tina Bru og Beredskapsminister Monica Mæland har lovet en ny gjennomgang, og dette bør føre til krav om økte sikkerhetsmarginer.


Fosen Naturvernforening

Magnar Østerås                                                                                                                                                             

Vindkraft på Fosen

Skjerlona og Lonen i bakgrunnen - slik det en gang var før utbygginga   (Foto: Arne Reitan) Fosen Naturvernforening har i mange år kjempet f...